Dobra jakość edukacji - klucz do realizacji Agendy 2030
Zapewnienie wszystkim wysokiej jakości edukacji oraz promowanie uczenia się przez całe życie to jeden z filarów Agendy 2030 i warunek powodzenia pozostałych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Edukacja buduje nie tylko wiedzę, ale także sprawczość, odpowiedzialność społeczną oraz zdolność reagowania na wyzwania klimatyczne, gospodarcze i zdrowotne.
Fundacja Code for Green, wspólnie z Fundacją To Proste, przygotowała rekomendacje dotyczące realizacji Celu 4 – Dobra jakość edukacji w Polsce w latach 2025–2030. Są one częścią szerszego opracowania organizacji pozarządowych poświęconego przyspieszeniu realizacji Agendy 2030 w Polsce.
Zgodnie z UN SDG Report 2025, tempo poprawy jakości nauczania i dostępu do edukacji na świecie jest zbyt wolne, aby osiągnąć cele do 2030 roku. Utrzymują się nierówności edukacyjne, brakuje wykwalifikowanych nauczycieli, a systemy oświaty są przeciążone i niedoinwestowane. Bez zdecydowanych działań Cel 4 pozostanie jednym z najbardziej zagrożonych celów Agendy 2030.
– Edukacja klimatyczna musi być powiązana ze zdrowiem, dobrostanem i przyszłymi ścieżkami zawodowymi. Wtedy zielone kompetencje przestają być „dodatkiem”, a stają się realnym kapitałem rozwojowym Polski – podkreśla Piotr Nieznański z Fundacji Code for Green.
Rekomendacje koncentrują się na edukacji praktycznej i sprawczej, uczeniu przez doświadczanie, rozwijaniu krytycznego myślenia oraz kompetencji przyszłości. Zakładają także budowanie szkół odpornych na skutki kryzysu klimatycznego, zintegrowane podejście międzyprzedmiotowe oraz ścisłe powiązanie edukacji z troską o zdrowie i dobrostan uczniów.
Dokument powstał na podstawie materiałów i doświadczeń 34 organizacji pozarządowych, które wzięły udział w jubileuszu 10-lecia Agendy 2030 (16 września 2025 r., Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie), zorganizowanym przez UNEP/GRID-Warszawa.
Rekomendacje stanowią praktyczną mapę działań na lata 2025–2030 i pokazują, jak edukacja może stać się realnym narzędziem wzmacniania rozwoju społecznego, instytucjonalnego i gospodarczego w Polsce.